Prima pagina

2014-05-06

SARMALE in versuri de Păstorel Teodoreanu

Bucătărie literară
Dacă tot am scris rețeta de sărmăluțe în foi de viță, iată și una de sarmale în foi de varză, dar nu oricare, ci una scrisă în versuri de Păstorel Teodoreanu. Am publicat-o prin martie, la rețete culinare. Azi își ia locul unde trebuie, la pagina de rețete culinare... literare !
pastorel-teodoreanu
Păstorel Teodoreanu, autor de... sarmale !

Oda sarmalei

Cum s-ar defini sarmaua?
Vis inaripat al verzei ce-l avu cat a durat
somnul lung metamorfozic in butoiul de murat...
Potpuriu de porc si vaca, simfonia tocaturii,
imn de lauda mancarii, inaltat in cerul gurii.
O cocheta care-si scalda trupu-n sos si in smantana
si se-nfasoara in varza ca in valuri de cadana.
O abila diplomata ce-a-ncheiat o stransa liga
c-o bardaca de vin rosu si-un ceaun de mamaliga.
Oponenta din principiu si un strasnic adversar
pentru tot ce e dieta sau regim alimentar.
Un buchet de mirodenii, o frivola parfumata
ce te-mbie cu mirosuri de slanina afumata.
Locatara principala tine-n spatiu tolerate,
perle de piper picante, boabe de orez umflate.
O prozaica'nnascuta, cum s-o prinzi in prozodie
ca de cand e lumea, porcul n-a citit o poezie.
Un aducator de sete, de bei vinul cu ocaua.
Iata-n cateva cuvinte, cum s-ar defini .. sarmaua !!!
Si pentru ca in oda se refera si la udatura necesara langa sarmale, sa vedem ce spune Pastorel Teodoreanu  despre vin, de data asta in proza - stil letopiset.
...Vinul, nu numai cu gustatul se gusta ci si cu mirosul si cu vederea. Cumu-i obrazul la om si fata vinului iaste si dupa fata il cunosti de-i sanatos, teafar, au beteag. Asa fiind, gandeste numa, cum sa-i mai vezi fata daca-l bagi in lut ? Deci...bea vinul in pahar de clestar, ca rau nu ti-a fi.
Vinul ros, candu-i bun si vechiu, adu-l in sofragerie cu o zi inainte de a-l bea. Dupa ce l-ai turnat in pahar miroase-l. Tine apoi paharul in palma pana ce caldura trupului si a vinului, una iaste. Du, rogu-te, apoi paharul iar la nas. Asa-i ca nu-i totuna ?
Iara astfel de vin sa-l bei domnia-ta cu friptura grasa, ales porc. De-ti place mult, tine-o cu el inainte si la branza, ca nu-i nici un pacat.
Cu raci, peste, oua, scoici si alte asemine, numai vin alb bea. Daca-i mai dulce, poti sa-l bagi si-n gheata, dar daca-i mai acrisor si dupa vorba Neculcii Vornicului iscusit miros face, cumu-i el din pivnita, numai asa sa-l bei, mai rece nu.
Daca ai mai multe feluri de vin la masa, intai pe cel mai acru da si la urma pre cel dulce, niciodata pe dos.
~~~~~~~~
Sursa foto

Ai putea să mai citești și:

8 comentarii:

  1. Azi am povestit cu mama despre sărmăluțele în foi de viță care se fac de Paști, ce minunății! :)
    Păstorel, tot...Păstorel!
    ”Un aducator de sete, de bei vinul cu ocaua.
    Iata-n cateva cuvinte, cum s-ar defini .. sarmaua”.
    Minunată postare, te felicit! O seară frumoasă! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că versurile lui ne plac fiindcă evocă timpuri și oameni care mâncau pentru plăcerea de a gusta ceva bun, udat de vinuri alese, fără a se gândi la grijile zilei de mâine.

      Ștergere
  2. Faină postare și....hai la sarmale!! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, oricând e o plăcere să-l citești pe Păstorel și să mănânci sarmale ! :)

      Ștergere
  3. Superbă oda sarmalei!
    O zi cât mai frumoasă îți doresc,Zina!
    Mulțumesc de vizită!

    RăspundețiȘtergere
  4. Cu mare drag, Elena ! Nu știu cum de s-a întâmplat că nu te-am mai vizitat demult. Blogul tău îmi plăcea și îmi place foarte mult. Poate ai lipsit o vreme din blogosferă ?...

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga mea nu sunt supărată pe tine,eu activez mai rar pe blog și totodată
    am o problemă cu lista de lecturi care nu mi se afișează tot timpul.
    Răspund doar persoanelor care îmi lasă mesaj.
    Un weekend plăcut îți doresc!
    Cu drag, te mai aștept!

    RăspundețiȘtergere
  6. Am înțeles. Firește că voi reveni.

    Weekend plăcut, Elena !

    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !