Prima pagina

2015-04-30

Curtezană vopsindu-și buzele de Kitagawa Utamaro

Reflexii

pictand-buzele-kitagawa-utamaro
Pictand buzele de Kitagawa Utamaro
Kitagawa Utamaro (1753 – 1806) a fost contemporan cu Hokusai și se pare că s-a născut în același oraș ca acesta, Edo, azi Tokyo. Totuși, locul nașterii sale este controversat, existând afirmații că s-ar fi născut la Osaka sau la Kyoto. A fost și el socotit un mare pictor ukyio-e, ca și Hokusai. Cele mai reușite lucrări ale sale au fost cele dedicate femeii, portrete de femei frumoase (de regulă îmbrăcate în kimono), cunoscute sub numele de bijinga.

În imaginea de sus, una dintre frumoasele lui Utamaro, pictându-și cu atenție buzele și privindu-se în oglinda pe care o ține în mână.
A creat mai multe serii de portrete de femei, multe din cartierul curtezanelor  – Yoshiwara, dar a pictat și flori, animale, mai multe serii de insecte, peisaje, precum și picturi erotice, shunga, mult mai bine plătite decât celelalte, astfel că îi asigurau traiul și materialele pentru celelalte feluri de creații artistice.
Lucrările lui Utamaro au fost cunoscute în Europa pe la jumătatea secolului al XIX-lea și au influențat stilul pictorilor impresioniști. În urma publicării unei lucrări ilustrate despre care s-a considerat că a știrbit demnitatea unui conducător militar ce trăise cu 200 de ani înainte, Utamaro a fost condamnat la închisoare pentru cincizeci de zile. Această experiență l-a doborât și a pus capăt carierei sale de artist. După doi ani, a încetat din viață.
Într-o altă pictură de-a lui, o femeie preocupată să-și privească frumusețea gurii în oglindă:
femeie-la-oglinda-de-utamaro
Femeie la oglindă de Utamaro
Despre această pictură, Mirela scria:
Splendidă linie, finețe, senzualitate, o frumusețe redată așa numai de Utamaro, un genial al artei japoneze. Și deschizător de drumuri (și de minți !) pentru arta europeană.
Clic pe fotografii pentru mărire !

*

Această postare va fi înscrisă în serialul ”Reflexii în oglindă” de la Iulisa, preluat de la SoriN.

Sursa foto

Ai putea să mai vezi:

10 comentarii:

  1. Au o frumusete aparte aceste picturi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Într-adevăr, acesta și este motivul pentru care au fascinat atâția oameni, specialiști și nespecialiști.

      Ștergere
  2. Utamaro era favoritul lui Gauguin, care s-a și inspirat din arta și tehnica sa, mai ales în litografii. Figurile feminine ale lui Utamaro sunt atât suple, încât se crede că le-a înălțat voit, subliniindu-le astfel frumusețea. Motivul este unul estetic. Și trupurile par fluide, iar gestul surprins dintr-o singură linie continuă, fluidă și ea, face totul atât de curgător și plăcut, să te tot delectezi cu imaginea!  Impresionantă este și bogația ornamentală a kimonourilor, cromatica superbă, coafura, machiajul, feminitatea firească a gestului cu care curtezana își pictează buzele, toate contribuind, pe lângă actul artistic, la fresca societății nipone a vremii. Am remarcat că artistul a realizat multe lucrări cu femei oglindite, gestul pictării buzelor apare în mai multe tablouri și e de o senzualitate estetică deosebită. Păcat că ”Shogunul Toyotomi Hideyoshi și cele cinci concubine ale sale” au contribuit atât de tragic la sfârșitul său... Se pare că acea carte era o comandă specială și nu trebuia dezvăluit secretul. Cinstea nefiind la îndemâna oricui, promisiunea a fost încălcată și rușinea de-a fi fost privat de libertate l-a ucis pe marele artist.
    (În paranteză fie spus...Să ne mai mirăm că unii (de pe la noi) se mândresc azi cu faptele lor de vitejie?! Ies din pușcării și înființează câte un partid politic, continuându-și, nestingheriți, afacerile?! ? Ce diferență, incredibil.)
    Mă bucură în mod deosebit alegerea ta de azi, Zina dragă! Mulțumesc pentru onoarea de-a mă fi menționat în articolul tău, apreciez.
    Îți doresc o minunată zi de Armindeni, întâia zi de Mai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Zi minunată și ție, Mirela ! Mulțumesc pentru comentariile tale, mereu competente și încântătoare, în același timp ! ♥

      Ștergere
  3. chiar daca nu se vede imaginea reflectata, este atat de evidenta concentrarea curtezanei in conturarea buzelor incat reflexia este ca si evidenta...
    multa feminitate in acest tablou...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce să facem și noi, femeile, la oglindă ?! Ne concentrăm ! ☺

      Ștergere
  4. Superbe opere. Oricum, japonezii au un stil de viaţă atât de aparte şi un gust desăvârşit pentru frumos. Ţinuta vestimentară impecabilă, casele frumoase şi extrem de ordonate, arhitectura, grădinile superbe şi toate celelalte, arată cât de rafinaţi sunt în toate. Iar acest artist ne arată aceste realităţi, încă de multă vreme în urmă.
    Numai bine vă doresc, doamna Zina! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De acord, cu o singură mențiune: caracteristicile respective nu pot fi observate la turiștii japonezi tineri aflați în Europa... N-am văzut alții mai bețivi și mai zgomotoși...

      Ștergere
  5. Apreciez in mod deosebit, draga Zina, ca ne mentii in acea perioada din arta Japoniei,cand au creat aceste genii,Hocusai si Utamaro ! Au fost si altii,dar perfectiunea in tratarea delicatetei feminine,surprinderea diferitelor stari sufletesti,fie ca e reprezentata o gheisa sau o curtezana,face din xilogravuri-capodopere ! De fapt este pentru prima data o maniera lirica.
    Cum spuneam si despre Hocusai,si Utamaro au influientat mult curentul impresionist !
    Pacat ca dupa detentia pe nedrept,cromatica lui Utamara a devenit sumbra,in tonuri tragice,care ii preced sfarsitul !
    Week-end in cromatica vesela !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. După cum se arată dimineața de sâmbătă... nu-i prea vesel ! Da' sănătoși să fim !

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !