Prima pagina

2015-05-11

VARZĂ À LA CLUJ

Rețete culinare pe înțeles

Rețete cu carne de porc

varza-a-la-cluj
Varză à la Cluj
1 varză  murată (sau dulce), 1 kg carne de porc ( de preferință ceafă) tocată, 1 ceapă, 3-4 căței de usturoi, 1 ceaşcă orez, 1 cutie mică cu roșii în bulion sau 1 cană cu pastă de tomate dizolvată în apă rece și 1/2 pahar cu vin alb, 1 pahar mare cu smântână (aproximativ 400 g), 3-4 roșii proaspete, ulei, smântână, 1 legătură de mărar, sare, piper, cimbru, boia dulce. 
Prepararea este relativ laborioasă și sunt necesare 3 crătiți și o tavă. Rezultatul este însă special și delicios, justificând eforturile pe deplin.

Orezul 
  • Orezul se spală în multe ape reci, apoi se lasă tot în apă rece, cu o linguriță de sare, pentru o oră. După aceasta se fierbe în apă cu puțină sare.
Carnea
  • Se toacă mărunt ceapa, se zdrobesc cățeii de usturoi și se pune totul în uleiul încins. După 5 minute se adaugă puțină apă rece și se fierbe încet cu cratița acoperită. Când scade apa, se mai adaugă și se fierbe în continuare până când ceapa ”se topește”. Atunci se adaugă carnea tocată și un praf de sare, precum și puțină apă, se acoperă cratița și se lasă să fiarbă înăbușit, tot la foc mic.  
  • Se dau roșiile, împreună cu sucul din cutie, prin blender și se amestecă cu vinul (sau se diluează pasta de tomate cu apă rece și vin). Când carnea s-a înmuiat bine, se adaugă orezul scurs de apă, 1 lingură cu sos de roșii, 2 linguri cu smântână, boia dulce, sare și piper. Compoziția de carne și orez se amestecă bine și se lasă deoparte.
Varza
  • Varza curățată de foile de deasupra se spală și se desărează dacă este cazul, apoi se toacă mărunt. Se rumenește într-o cratiță cu ulei încins, amestecând continuu. După 5-10 minute, se adaugă o ceașcă de apă caldă și se  lasă pe foc până când scade apa, iar varza se înmoaie. Se adaugă o lingură cu sos de roșii, sare, piper, cimbru, jumătate din mărar tocat mărunt.
Finalizarea
  • Se amestecă 2 linguri cu ulei, 2 linguri cu smântână și 3-4 linguri cu sos de roșii și se toarnă pe fundul tăvii. Compoziția de carne cu orez se împarte în două, iar varza în trei. Se așează la fund un strat de varză, apoi unul de carne cu orez, varză, carne cu orez, varză. Fiecare strat se stropește cu sos de roșii. Peste stratul de varză de deasupra se pune smântâna care a rămas și felii de roșii.
  • Tava se introduce în cuptorul încins în prealabil și se lasă cam 45 de minute, până se rumenește suprafața mâncării. Când se scoate din cuptor, se presară restul de mărar tocat și se acoperă.
  • Se servește cu smântână sau cu iaurt. Firește, și cu un pahar de vin alături !

O bucătărie bună și un vin bun fac Raiul pe Pământ !

8 comentarii:

  1. o reteta laborioasa dar maxim de gustoasa, se prepara mai greu dar se mananca imediat! :)
    sa va fie de bine! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Bine zis ! Da' acu' ce să facem ?! Să mâncă numai mâncăruri care se fac ușor ? Și varza a la Cluj cine o papă ?! ☺

    RăspundețiȘtergere
  3. :)
    Complicata bunătate!
    Saptamana faina sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Geanina, nu e atât de complicat de făcut, cât este de descris în cuvinte, crede-mă !

      Săptămână faină și ție ! ☺

      Ștergere
  4. Si eu am facut varza cu carne si carnati (facuti in casa),cu mult marar si toate cele ingrediente,pentru a iesi superbuna !
    Foarte buna reteta ''a la Cluj'',nu e atat de laborioasa,pe cat e de deliciosa !Papam tot ce savuros,draga Zina !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și îngrășăcios, Natalia dragă ! ☺ Da' asta e !

      Ștergere
  5. Este o idee binevenita.
    Mai avem cateva verze in pivnita si au inceput sa miroasa cam tare.
    PS.Pare o mancare mai complicata decat sarmalele.

    RăspundețiȘtergere
  6. Imi place mult si varianta ta! Daca bine imi amintesc, si mama facea varza a la cluj cu carne tocata. Eu mereu am facut cu afumatura taiata marunt. Stiu ca pare o munca laborioasa, dar prefer asta decat sa fac sarmale :)) O sa-ti spun un secret: ultima data cand am facut sarmale a fost la mama acasa (impreuna cu ea), deci la casa mea nu am facut niciodata.
    Imi place ca pui si usturoi si vin, doua ingrediente care imi plac enorm in mancaruri.
    Am doua nelamuriri:
    - De ce pui apa peste ceapa si carne? Cand fac bolognesa, trec prin pasul acesta; pun ceapa la calit, apoi adaug carnea si le prajesc asa impreuna pana carnea prinde alta culoare. Imi da impresia ca se amesteca gusturile mai bine si nu se pierd. O faci pentru ca (virgula) carnea sa fie fiarta, si nu prajita? Este vreo diferenta apoi la gust?
    - am observat ca in compozitia de carne si orez pui si doua linguri de smantana. Eu pun smantana in mancare gatita doar cand dreg vreo ciorba, si doar cand stiu ca acea ciorba se va manca rapid. Mi-e frica altfel sa pun in mancaruri, am auzit ca mancarea se poate strica mai repede. E gresit? A da, mai pun si in tocanita de pui, iaurt si smantana, dar o fac mica de obicei ca sa o putem termina repede :)
    Concluzie: arata fenomenal varza ta a la cluj, si voi incerca reteta data viitoare cand voi face. Multumesc!
    O zi minunata si insorita!

    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !