Prima pagina

2015-07-21

Povești cu același tâlc, din Grecia

Călătorii.

turnul-alb-din-salonic
Turnul Alb din Salonic.
În rarele momente când stau locului și nu fac chiar nimic, îmi place să mă gândesc la ce am văzut și ce am aflat prin locurile pe unde am colindat.
Făcând turism in Grecia, într-una dintre puținele excursii făcute ”cu grupul”, am beneficiat de serviciile unui ghid de excepție. Ne-a spus ce trebuia – ca să ne stârnească interesul, atât cât trebuia – ca să nu ne obosească, unde și când era potrivit să ne vorbească. Nu regret decât că toate fotografiile făcute atunci s-au pierdut. Am căutat să găsesc pe Internet câteva fotografii măcar. Iată trei povești scurte despre viata grecilor din vremuri trecute, dintre cele aflate de la ghid, foarte strâns legate între ele, deși locația lor e diferită.
  • Construcția-emblemă a orașului Salonic este Turnul Alb, așa cum pentru Paris este Turnul Eiffel, pentru Londra Turnul Londrei și pentru Viena catedrala Sfântul Ștefan. Oriunde în oraș poți cumpăra căni, magneți și alte obiecte având imprimată imaginea acestui edificiu istoric, astăzi muzeu. Legenda turnului este următoarea. Salonicul a fost sub ocupație turcă timp de mai multe secole, din 1387 până în 1912. Turnul Alb a fost închisoare, aici erau schingiuiți creștinii pentru a-și abjura credința. Curgea atât de mult sânge încât răzbătea prin pereți. În fiecare noapte, spre dimineață, turcii văruiau turnul ca să ascundă sângele, astfel că turnul era veșnic de un alb imaculat. Legendă, firește, dar oare nu ascunde fiecare legendă un sâmbure de adevăr ?…
la-slujba-in-biserica-greceasca-din-giurgiu
La slujbă în Biserica grecească din Giurgiu
  • Când am vizitat prima biserică dintre cele multe pe care le-am vizitat atunci, am fost surprinsă să văd că româncele se grăbeau să-și pună o eșarfă, un batic, ceva, pe cap, în timp ce grecoaicele stăteau la slujbă cu capul descoperit. Explicația: în timpul ocupației turce, femeile fuseseră obligate să umble permanent cu capul acoperit. Era socotit un semn de protest al creștinelor împotriva musulmanilor să stea cu capul descoperit, semn agreat și acceptat, firește, de biserica ortodoxă greacă, fiindcă erau prea puține posibilitățile grecilor de a protesta.
paleochora-pe-insula-aegina
Paleochora, pe insula Aegina
  • Pe insula Aegina am văzut un deal uimitor. Spre vârf adăpostea, în scobiturile naturale ale pământului, mici case albe și mici bisericuțe. Aici, în Paleochora, se retrăseseră creștinii pe la începutul secolului al XVI-lea ca să scape de atacurile dese ale venețienilor, turcilor și piraților, în timp ce restul insulei era depopulat.
Ciudate urme lasă istoria…

~~~~~~~~


7 comentarii:

  1. Interesanta istorie, cata suferinta ascunde. Cladiri in piatra am vazut si pe la noi, un exemplu e manastirea de la Namaiesti. Biserica manastirii este considerata monument istoric din secolul al XIV-lea.
    Zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E numai vârful vizibil al aisbergului...
      Unde este Nămăiești?

      Seară plăcută!

      Ștergere
  2. Sunt convinsa ca povestile au si ceva adevar, doar omenirea n-a dus lipsa niciodata de oameni schingiuiti! Cat despre dealul cu case, excelenta varianta de constructii, casele sunt aparate din cel putin doua parti!
    Imbratisari, draga Zina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici acum nu lipsesc, prin mai toate părțile lumii...
      Sunt multe locuri în care se află case făcute în stâncă sau chiar sub pământ. S-au publicat despre ele destule articole, cu multe fotografii. Când le vezi cu ochii tăi, însă, altfel te impresionează...

      Te sărut și sărut și urechiușa de cățel !

      Ștergere
  3. de mult timp doresc sa merg in Grecia, o sa vina si timpul :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vine, vine, sunt sigură, dar mai stai până la anul, să se așeze lucrurile.

      Ștergere
  4. Sunt interesante,captivante povestile,legendele,spuse la fata locului de catre un ghid adevarat si cu har, in lumina speciala a Greciei,alaturata unui albastru de neredat....
    Crezi si ce vezi si ce auzi ,privind inaltandu-se Paleochora,care e unica pentru Aegina...
    Mai asteptam,Zina draga !



    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !