Prima pagina

2016-10-07

Piața, un spectacol de culori, mirosuri, sunete

Călătorii.

Impresii de călătorie.

viena-naschmarkt

Naschmarkt este piața cea mai mare din Viena. Totuși, nu prea mare, față de piețele bucureștene. Situată central, nu departe de clădirea Secession, este întruchiparea ordinei și curățeniei. Are două alei lungi, paralele, care separă trei șiruri  lungi de clădiri fără etaj, de aceeași formă și mărime, vopsite într-o culoare verde-închis.
Într-un șir de clădiri erau mici localuri, cu specific diferit: național, sârbesc, arăbesc, evreiesc etc. Celelalte două șiruri de clădiri adăposteau magazine felurite: de brânzeturi, de carne, de mezeluri, de legume, de fructe, de verdețuri, de săpun de casă etc.etc. La capătul opus șirurilor se afla un mic bazar, acoperit cu o mare prelată, căci ploua. Aici, o mulțime de indieni foarte amabili vindeau rochii, bluze și pantaloni de bumbac.
În afară de cromatica minunată a mărfurilor, un adevărat spectacol,  întâlnită în orice piață, mi-a plăcut în mod deosebit că nu era lume multă. Poate și pentru că ploua, dar nu cred că era singurul motiv. Am văzut și în magazinele alimentare același lucru, clienți puțini, nu erau cozi, toată lumea era calmă și zâmbitoare.

viena-naschmarkt-magazin-de-branzeturi

viena-naschmarkt-magazin-de-mezeluri

viena-naschmarkt-magazin-de-flori

viena-naschmarkt-magazin-de-fructe

*
Plimbându-ne pe faimoasa Rambla din Barcelona, am avut surpriza ca, după o intrare relativ cuminte și îngustă, să descoperim o piață mare, Mercato La Boqueria. Un adevărat spectacol, un festin vizual, auditiv și olfactiv; numai imaginile, fotografiile, pot să dea o oarecare idee despre aspectul uimitor al pieței. Duse erau liniștea și pacea din piața vieneză ! Duse spațiile largi în care se învârtea numai câte un cumpărător !
Aleile, pline de oameni, 99% din ei -turiști, delimitau chioșcuri care aveau expuse mărfurile în piramide. Piramidele urcau de la aproximativ un metru deasupra solului până în vârful chioșcului, unde vânzătorii ajungeau cu ajutorul unei scărițe.
Interesantă era și alternarea chioșcurilor. După unul cu fructe – variate, de toate culorile, căpșune, cireșe, portocale, fel de fel de fructe exotice, – urma unul cu fructe … de mare, apoi unul cu legume, apoi altul cu fructe uscate etc. Mai peste tot, ca și la Budapesta, erau atârnate șiraguri de ardei iuți roșii, numai că aici majoritatea  erau micuți, de păreau șiraguri de coral roșu.
barclona-mercato-la-boqueria-coliere-de-ardei-iuti

barcelona-mercato-la-boqueria-crustacee

barcelona-mercato-la-boqueria-taraba-cu-jambon

barcelona-mercato-la-boqueria-ciocolata-cu-migdale

barcelona-mercato-la-boqueria-fructe

*
Am văzut în Budapesta frumoasele obiective turistice Podul cu lei, Bastionul pescarilor, Catedrala Sfântul Ștefan, Parlamentul, Băile Szecheny. Făcând turism in Budapesta nu am ocolit nici parcurile, magazinele, localurile și nici Piața mare ! Aici, surpriză ! Pe lângă produsele specifice oricărei piețe, frumos aranjate, am dat și peste o mică scenă improvizată, pe care se executau dansuri orientale, ca reclamă la o conferință de… egiptologie ! Poate că ideea ar fi fost bună în alt loc, dar aici nimeni nu se uita la afișul conferinței, ci doar la nurliile dansatoare, care făceau și ele tot ce puteau pentru cauza… științei egiptologice ! A se vedea filmulețul.

budapesta-piata-mare-intrarea

budapesta-piata-mare-sampling

budapesta-piata-mare-condimente

budapesta-piata-mare-legume-si-zarzavaturi

budapesta-piata-mare-fructe


*

Va urma


Articolul este înscris în seria ”Reflexii” de la SoriN.

Ai putea să mai citești:

19 comentarii:

  1. Nu este mai mare, dar este mult ami ordonată...

    RăspundețiȘtergere
  2. O sãrbãtoarea a culorilor si parfumurilor ametitoare!
    Weekend placut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Într-adevăr, o sărbătoare a culorilor, parfumurilor și... gusturilor!

      Weekend plăcut și ție, Sorin!

      Ștergere
  3. Imi place ideea unor piete gandite si ele, cumva artistic, ca o arhitectura a viului. Cu o adevarata idee scenica, daca pot spune asta.
    Denota un interes al edililor pentru cei care vand dar si pentru cei care cumpara, care se pot bucura simultan de mai multe activitati.

    Multumesc mult de prezentare, draga Zina!
    Un weekend cat mai placut sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Preocuparea pentru confortul psihic și estetic al cumpărătorilor este o constantă în marile orașe europene.

      Weekend plăcut și ție, dragă Suzana!

      Ștergere
  4. Mi-ar placea ca toate pietele sa fie ca cea vieneza. :) Singurele "piete" in care nu ma feresc de inghesuiala - si intarzii mai mult - sunt bazarurile orientale; altfel, trec ca vantul prin ele.
    Faina... conferinta de egiptologie. :)
    Iti doresc, cu drag, weekend minunat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulți bărbați din piața aia erau cu ochii și cu gândul la... egiptologie! :))

      Weekend minunat și ție, dragă Diana!

      Ștergere
  5. Ce poze frumoase! Ce piețe minunate! Când oamenii vor să facă ceva frumos, iată ce le iese. Cu atâtea bunătăți la un loc... cine s-ar mai duce la super-market? Poate vor reuși și piețarii noștri să învețe ceva de la cei care au reușit o asemenea organizare. Iar adevărații producători să știe să-și vândă marfa bună și sănătoasă, nu „imitații” importate de aiurea.
    Mi-am amintit că am admirat cu mulți ani în urmă piața din Tesalonik. Am ajuns acolo în mmentul când veneau pescarii de la pescuit și strigau în gura mare că au pește bun și proaspăt. Ce frumos îl așezau pe tarabe. N-ar fi plecat nimeni de acolo fără un pește bun și proaspăt. Iar sectorul măsline... era grozav. Atâtea varietăți de măsline, n-am văzut niciodată!
    Numai bine și o seară frumoasă, doamna Zina! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Grecii sunt negustori înnăscuți, se știe!

      Duminică plăcută, Alex!

      Ștergere
  6. Foarte interesant !Cred ca la Viena m-as fi repezit glont spre tarabele indienilor, cu bumbacuri colorate !Sigur,mult mai interesant
    la Mercato La Boqueria,cu tot amalgamul adresat simturilor;asta da
    piata,spectacol pentru ochi,nas,urechi...Inteleg si barbatii,interesati de "fenomene"egiptologice vii !
    Multumesc pentru plimbare si portretul tinerei cu coafura de...ardei !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La Naschmarkt era un magazin care sigur te-ar fi interesat, cu produse cosmetice făcute în casă, de la săpun de lavandă până la fel de fel de creme, uleiuri și parfumuri - vândute la kilogram (sau cu suta de grame), cântărite și împachetate acolo.

      Duminică plăcută, dragă Natalia!

      Ștergere
    2. Mi-a placut mult cum ai descris piata din Viena, frumosul oras dupa care tanjim. In Budapesta nu am ajuns in nicio piata, in viteza aceea iti dai seama ca nu era cum. De fapt, am scris aici pentru ca vroiam sa iti spun ca si mie mi-ar placea magazinul acesta despre care ii spui Nataliei! Si mi-a placut mult plimbarea prin aceste piete!

      Ștergere
  7. Sincer iti spun ca mie nu-mi prea place in piata,cu toate culorile si mirosurile ei.De ce ,nu stiu? Nu am cum s-o ocolesc in periplul meu.Un weekend placut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici mie nu îmi place în piețele noastre, cu grămezile și mirosurile de gunoi...

      Weekend plăcut, Floare!

      Ștergere
  8. Pai tot farmecul unei piete e aglomerația, amalgamul de arome și culori, larma, etc ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, dar o aglomerație ”ordonată”! ☺

      Ștergere
    2. Exista ceva de genul ”aglomerație ordonată ” ?

      Ștergere
    3. Da, Naschmarkt din Viena! ☺

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !