2014-04-29

CURCAN LA CUPTOR PENTRU MASA DE CRACIUN de Nikos Kazantzakis

Bucătărie literară
zorba-grecul-hortense

Zorba (Anthony Quinn) si 
Hortense (Lida Kedrova) 
la masa cu curcan la cuptor
Astăzi nu ne întâlnim cu rețete culinare, chiar dacă în titlu pomenesc de un curcan la cuptor ! Am ales fragmentul acesta din Zorba Grecul de Nikos Kazantzakis pentru atmosfera mesei de Crăciun, pentru sentimentele  pe care le iscă această masă chiar și într-un colțișor îndepărtat al Greciei.

Ospățul se dădea în casa sărăcăcioasă a unei bătrâne, retrase acolo după ce trăise o viață tumultuoasă de cântăreață de cabaret, cu bucuriile și supărările, cu succesele și căderile inerente unei femei în acest mediu. Invitați la masă, Zorba Grecul și tânărul american - naratorul întâmplărilor.
Cand intraram in camaruta preabunei noastre doamne cu patul ei mare ademenitor, masa era acoperita cu un stergar alb, un mare curcan la cuptor fumega, cu picioarele in sus, departate; sobita aprinsa raspandea o caldura foarte placuta. 
Madam Hortense isi ondulase parul si purta un capot roz decolorat, cu niste maneci uriase si cu dantele scamosate. O panglica lata de doua degete, galben-canar in seara aceea, ii infasura strans gatul incretit. Isi daduse pe la subsuori cu apa de flori de portocal. 
"Cat de perfect potrivite sunt toate pe-acest pamant ! gandeam eu. Ce bine se potriveste pamantul cu sufletul omului ! Iat-o pe aceasta batrana cantareata care a dus o viata desucheata; acum, esuata pe-acest tarm singuratic, concentreaza in aceasta camera mizera intreaga sfanta solicitudine si caldura de femeie." 
Deodata mi se umplura ochii de lacrimi. Am simtit ca, in seara aceea solemna, acolo, la marginea marii pustii, nu sunt singur cuc. O faptura feminina ma intampina, plina de devotament, de gingasie si rabdare; era mama, sora, femeia. Si eu, care imi inchipuiam ca n-am nevoie de nimic, am simtit deodata ca am nevoie de tot. 
Zorba trebuie sa fi simtit si el acea blanda emotie, caci, abia intrati, s-a repezit s-o stranga in brate pe cantareata impopotonata:
- S-a nascut Hristos ! Te salut, femeie !
S-a intors spre mine razand:
- Ce ti-e si cu muierea, creatura asta sireata ! Pana si pe bunul Dumnezeu a reusit sa-l imbrobodeasca ! 
Ne-am asezat la masa, ne-am repezit la mancare, am baut vin; ne simteam trupurile satisfacute si inima salta in noi de bucurie.

~~~~~~~~

Sursa foto

Ai putea să mai citești și:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !