Reflexii
Fata și oglinda de Cagnaccio di San Pietro, 1932
Cagnaccio di San Pietro (1897 - 1946) a fost un pictor italian realist. Format la Academia de Arte frumoase din Veneția, pictura sa de început a avut un caracter futurist. După 1920 a adoptat un stil realist, aproape fotografic, trecând apoi la stilul suprarealist împins până la extreme.
A fost influențat (ca și Salvador Dali la începuturile sale) de curentul artistic german Noua obiectivitate (Neue Sachlichkeit), ce reflecta starea de spirit de dezamăgire, resemnare, apoi cinism care a domnit în Germania după primul război mondial. Curentul a dispărut la căderea Republicii de la Weimar în 1933, odată cu venirea la putere a naziștilor lui Adolf Hitler.
Femeie la oglindă de Cagnaccio di San Pietro, 1927 |
O altă pictură a sa, Femeie la oglindă, datează din 1927. Elly Weiss scria despre acest portret:
O pata de culoare usor meditativa in oceanul de albastru al incaperii.Femeia isi da cu ruj…dar gandul ei e departe. Isi da aproape mecanic cu acel ruj…Cine poate sti cu ce gand fugar, care pare sa-i tulbure pentru cateva clipe chipul, a inzestrat-o autorul portretului ?
Tabloul mi-a amintit, de îndată ce l-am văzut, de Femeie in fata oglinzii de Ernst Ludwig Kirchner, 1913 (unul dintre artiștii - victime ale nazismului).
Clic pe fotografii pentru mărire ! |
*
Această postare va fi înscrisă în serialul ”Reflexii în oglindă” de la SoriN.
Tare frumoase sunt momentele astea în oglinda, pictate! De mult mă gândesc la un proiect foto cu femei în oglinda! O sa îi vina și lui rândul. ..;)
RăspundețiȘtergereSeara faina!
Aștept cu interes să-ți materializezi proiectul. Am văzut câteva astfel de fotografii și sunt foarte atractive.
ȘtergereZi frumoasă, Geanina !
Fata imbracata in negru imi place tare mult, expresia ei mi se potriveste!
RăspundețiȘtergereImbratisari tie si fetelor un pupic!
Îmi pare rău că ți se potrivește, îmi pare cam tristă...
ȘtergereÎmbrățișări și pupici și pentru voi !
Realismul magic al venețianului care, în cei 49 de ani de viață a pictat concentrându-și forța creatoare, pe parcursul celor două mari conflagrații mondiale, pe partea de magie reflectată din plin în realismul figurilor și atitudinilor acestora, transpare din plin și în acest al doilea ”Femeie la oglindă”, unde a folosit același model feminin ca și în primul, la o distanță de 5 ani. E o figură care nu emană veselie nici în lucrarea din 1927, pictură debordând de culoare saturată, pentru că așa e caracterul modelului și poate tocmai asta l-a atras, profunzimea topită în melancolia depărtărilor, gândurile, povara sentimentelor, detalii pe care le-am mai întâlnit în realismul magic din pictură și în suprarealism. Modelele lor transmit ceva mai profund, uneori însăși starea de spirit a artistului. Arta nu caută neapărat zâmbete (pre)fabricate, iar într-o perioadă marcată de neliniști mondiale, atitudinea acestei femei este emblematică. Paleta cromatică este martora unui simț al culorii cultivat, elegant, dovedit în toate lucrările sale.
RăspundețiȘtergereUn sfârșit de săptămână cât mai frumos, Zina dragă!
Ce înseamnă ochiul specialistului ! Și mie mi s-a părut că este același model, dar nu am fost sigură deloc. Cât despre zâmbete, cu adevărat, sunt perioade sau momente în care chiar nu își au locul și rostul.
ȘtergereWeekend plăcut, dragă Mirela !
P.S. Ceea ce admir la Realismului magic,un curent postexpresionist, totuși, este că artiștii nu caută neapărat zâmbete, modelele lor fiind capabile să transmită ceva mai profund, uneori însăși starea de spirit a artistului. E ceea ce diferențiază arta de kitsch, în cuvinte mai puține. Se remarcă și perspectiva ironică a autorului, reticența sa auctorială, pentru că nu știm ce a dorit cu adevărat să transmită. Genial!
RăspundețiȘtergereAsta îmi place și la picturi și la romane, să fiu lăsată să gândesc și să-mi imaginez intențiile autorului. ☺
Ștergerecata resemnare strabate din acest tablou...
RăspundețiȘtergerenu doar culorile, usor apasatoare, dar si atitudinea femeii care pare a se lasa napadita de ganduri, meditand, usor incordata si resemnata...
Așa e, și poziția mâinilor indică resemnare. Influențele curentului despre care scriam...
ȘtergereExpresia fetei,a mainilor,a intregului corp, brunurile terne,subliniaza abandonul in fata greutatilor vietii, un gand ca de nepasare, fie ce-o fi, nu mai pot lupta...asta imi spune acest portret !
RăspundețiȘtergerePacat ca a fost curmat atat de repede,talentul acestui realism magic, artistul ce a pictat chipuri expresive,spiritualizate, naturi statice,compozitii cu subiecte laice sau religioase.
Mi-a placut, Zina !
Eh, pe fiecare ne încearcă uneori asemenea stări... Asta e viața !
ȘtergereCand privesc fotografia primului tablou am senzatia ca privesc la fata pe o fereastra, iar ea priveste, pe acceasi fereastra, spre cine stie unde. :) Asteapta privitorul potrivit. :)
RăspundețiȘtergereIti doresc sa ai un minunat sfarsit de saptamana.
Ai dreptate, e un efect neobișnuit.
ȘtergereWeekend plăcut și ție, Diana !
Frumoase picturi, Chiar voiam să zic că protagonistele au o tristeţe adâncă întipărită pe chip. Apoi am citit că asta şi urmărea artiştii care urmau acel curent artistic al vremii. Arta - ca un fel de barometru al vremurilor....
RăspundețiȘtergereZile frumoase, doamna Zina!
Mă întreb ce expresie ar avea modelele vremurilor noastre, aici, unde trăim...
ȘtergereMă întreb ce expresie ar avea modelele vremurilor noastre, aici, unde trăim...
Ștergeremi-a placut mult prezentarea de astazi si deasemenea, m-am delectat citind comentarile si raspunsurile legate de aceste doua picturi.
RăspundețiȘtergereIn fiecare saptamâna, aduni in jurul tau un mic club al iubitorilor de arta.
Weekend placut sa ai, Zina draga!
Mă bucur mult că apreciezi postarea și comentariile.
ȘtergereAi pus degetul pe rană ! Un MIC club... Asta e una din părerile mele de rău legate de blog. M-aș fi bucurat ca iubitorii de pictură să fie mult mai mulți.
Weekend plăcut și ție, Carmen ! ♥