Reflexii
Marină de Berthe Morisot, 1869 |
Berthe Morisot, 1841 – 1895, este socotită una dintre cele trei mari doamne ale impresionismului, celelalte două fiind Marie Bracquemond și Mary Cassatt.
Dintr-o familie cu vechi rădăcini în artă, numărându-l printre strămoși pe Fragonard, in tinerețe a fost îndrumată în ale picturii de Camille Corot. Timp de șase ani a expus anual la Salonul de la Paris, expoziția Academiei de Arte Frumoase din Paris. În 1874 s-a alăturat impresioniștilor respinși de academie, expunându-și lucrările în studioul de fotografie al faimosului Nadar, alături de Cezanne, Degas, Monet, Pissarro, Renoir și Sisley.
A fost strâns legată de Edouard Manet. El i-a corectat anumite greșeli, dar a și preluat de la ea pictura în aer liber, pe care Berthe o deprinsese de la Corot. Nu numai atât, dar ea l-a introdus pe Manet în cercul impresioniștilor. Cu toate acestea, Berthe s-a căsătorit cu fratele lui, Eugene. A murit de pneumonie, la numai 54 de ani.
O altă operă a artistei:
Inaintea oglinzii, Berthe Morisot, 1890 |
La această pictură, -X- comenta:
Sursa foto 1Citeam intr-un articol dedicat ei cum ca ar fi fost singura pictorita cu familie si copii care expunea in acea perioada la ‘salonul refuzatilor’.
Conform acelui articol am inteles ca au mai existat pictorite cu lucrari la salon, dar erau fie necasatorite, fie din lumea boema, fie amante ale pictorilor. Ori Berthe Morisot, pe langa faptul ca provenea dintr-o familie respectabila, statea pe picioarele ei in valtoarea vietii artistice pariziene. Acest lucru impunea respect … mai ales din partea domnilor pictori ☺
Sursa foto 2
Clic pe fotografii pentru mărire ! |
*
Această postare este înscrisă în serialul ”Reflexii în oglindă” de la SoriN.
Din categoria ”Reflexii”, ai putea să mai vezi:
Tânără țărancă făcându-și toaleta de Camille Pissaro
Natură moartă cu bol alb de Paul Gauguin
Madame Poupoule la masa de toaletă de Henri de Toulouse-Lautrec
Tânără țărancă făcându-și toaleta de Camille Pissaro
Natură moartă cu bol alb de Paul Gauguin
Madame Poupoule la masa de toaletă de Henri de Toulouse-Lautrec
Când Berthe a luminat suportul plastic (hârtia, atunci) cu nuanțe aerisite de pastel (în Fata cu zambile, pastel, 1872, Edma Pontillon fiind portretizată și mai târziu, de multe ori), Manet a început să-i cerceteze îndeaproape activitatea. Stilul său a evoluat semnificativ, sensibilitatea sa artistică extraordinară a fost comparată cu arta fugii din muzică. Nu pot să nu constat că trebuia să ai un suport material consistent, o familie bine situată și înțelegătoare cu tine, pentru a deveni artist plastic, femeie fiind. Și dacă nu voiai să faci parte din boema cu o morală dubioasă, pe vremea aceea și nu numai, că e valabil și azi. Iar dacă suportul material lipsește, fie te ocupi numai de casă, fie lucrezi (și) într-un domeniu care să-ți asigure existența. Valabil în toate timpurile, ieri, azi, poate și mâine. Mai tranșant pentru femei, e clar de ce. Există și liberul arbitru (nu mai departe de Nora lui Ibsen...). Rămânând pe teritoriul artelor vizuale, în exemplu ales de tine totul se oglindește: marea în cer și cerul în apă, lumina în rochia de mătase, soarele pe apă, cer și clădiri, lucrarea în sine în sufletul și ochii privitorului. Excelentă alegere pentru o zi de primăvară, așteptată, mult așteptată!
RăspundețiȘtergereDragă Zina, îți doresc Sărbători fericite, luminoase și bogate de Sfintele Paști!
Desigur, Mirela, nimic nu e nou sub soare. Ce s-a întâmplat acum două mii de ani s-a întâmplat și acum două sute de ani, se întâmplă și azi... Minte să avem, să alegem calea cea bună. Iată, Berthe Morisot a avut.
ȘtergereSărbători luminate, cu liniște și pace, dragă Mirela !
Sunt minunate ambele tablouri.
RăspundețiȘtergereDa, așa este, ambele de aduc bucuria de a le privi, chiar dacă au subuecte diferite.
Ștergereinteresante informatiile care contureaza personalitatea artistei ca si comentariul lui X, interesant si tabloul care, cu toate ca are in compozitie mai mult culori reci, degaja o atmosfera calma si relaxanta...
RăspundețiȘtergerePare a fi atmosfera unei dimineți limpezi de vară.
ȘtergereAm admirat-o intotdeauna pe Doamna Berthe Morisot,pentru talentul sau, dublat de multa perseverenta,puterea de a-si contura propriul stil,influientand alti pictori,barbati, care cu greu accepta personalitatea unei femei !
RăspundețiȘtergereAceste culori diafane folosite de pictorita,atrag privirile si acum,ne simtim sensibili la atata gingasie...Felicitari pentru alegere,Zina !
Adevărat, talentul fără perseverență și efort, nu dă mari rezultate...
ȘtergereMulțumesc, mă bucur că îți place alegerea mea, Natalia !
Îți sunt recunoscător pentru fotografiile acestor tablouri minunate, precum și pentru informațiile oferite, la pachet. O zi faină!
RăspundețiȘtergereMă bucur că apreciezi și picturile și informațiile.
ȘtergereZi frumoasă !
Merg maine in plimbare la malul marii!
RăspundețiȘtergeresa dau jos pasca betiva :))) ca am pus coniac la stafide!!!
Avantaj tu, că trăiești pe lângă mare ! ☺ Cât despre pasca bețivă... Mi-ai amintit de vremurile tinereții când am făcut pentru prima oară baclava ! Am stins-o cu rom, cum scria în rețetă, dar a ieșit atât de bețivă, că a mâncat-o aproape toată un vecin, mare amator de tării ! :)))
Ștergereorice femeie ce poarta umbreluta alba de dantela mi se pare romantica si delicata :) Imi plac mult amanuntele pe care le-ai inserat in informatiile articolului. Minunata postarea de astazi!
RăspundețiȘtergereDraga Zina, fie ca sarbatorile Sfintelor Paște sa va gaseasca sanatoși și fericiți, sa va daruiasca pace și liniște sufleteasca, sa va întareasca încrederea și speranța într-un viitor luminos. Învierea Domnului Iisus sa aduca în sufletele tuturor Iubire și Bucurie! Un Paște fericit!
Și mie îmi plac dantelele și îmi pare rău că au cam ieșit din modă.
ȘtergereMulțumesc pentru frumoasele urări, pe care nu pot decât să ți le întorc. Paște luminat !