2015-05-12

Viena. Bezoare, scumpe obiecte protectoare

Călătorii


bezoar
Bezoar
De fiecare dată când am făcut turism in Viena ne-a plăcut să vizităm Muzeul de Artă – Kunsthistorisches Museum. Pe lângă exponatele permanente se află în superbul palat și expoziții temporare. O astfel de expoziție, cu o mulțime de curiozități, a fost dedicată, în 2011, lui Ed Ruscha, artist american cu multiple valențe: pictor, grafician, desenator, fotograf, cu puternice ecouri Pop-Art și suparealiste în lucrările sale.
Expoziția conținea o bogată colecție de obiecte dintre cele mai felurite, folosite de Ruscha pentru realizarea lucrărilor sale, de la două picturi de Arcimboldo, Vara și Apa, la un schelet de șopârlă.  Într-o vitrină am văzut niște obiecte ciudate, sferice sau ovoidale, unele montate în aur sau argint. Scria acolo că sunt bezoare și datau din secolul XVII, XVIII. Mde ! Ce să fie acelea bezoare ?… Când am ajuns înapoi la hotel, primul lucru pe care l-am făcut a fost să intru pe Internet.
Mi s-au părut interesante aceste curiozități ale naturii și m-am gândit să vă povestesc și vouă despre ele, fiind sigură că puțini dintre voi știu ce sunt. Din păcate, nu era permis fotografiatul, deci nu am fotografii proprii, dar am găsit tot pe tata Internet !
Întâi să vedeți  și alte fotografii de bezoare...
bezoare-1

bezoare-2

bezoare-3

bezoare-4

Supranumite ”perlele stomacului” bezoarele, cunoscute din Evul mediu în Orient, în Europa și în America de Sud, au fost socotite până în secolul XIX a avea proprietăți binefăcătoare, de la protecția împotriva holerei și împotriva otrăvurilor până la tratarea melancoliei și durerilor de cap produse de aceasta. Membrii familiei imperiale habsburgice, cunoscută pentru aceste din urmă suferințe, foloseau praful de bezoare pentru a se trata. Montate în aur, împodobite cu pietre prețioase, erau purtate ca pandantive ori stăteau pe mobile, în aproprierea fericitului lor posesor…
Bezoarele nu sunt altceva decât corpuri nedigerabile oprite în stomac, intestinul subțire, intestinul gros, esofag sau alte organe tubulare ori cavitare ale organismului. Pentru a se proteja împotriva lor, organismul le acoperă cu un înveliș gros, dur, formând niște chisturi. Datorită modului de producere a lor au fost comparate cu perlele. La animalele erbivore în bezoare sunt corpuri vegetale nedigerabile; la pisici și câini, dar și la oameni, conțin păr (la om se pot forma azi și din medicamente sau capsulele acestora, aglutinate și rămase pe traiectul tubului digestiv). Iată dar ce purtau sau ce consumau cei avuți din timpurile trecute, crezând că vor scăpa de otravă sau de boli !

~~~~~~~~

Sursa foto

Ați putea să mai vedeți:

10 comentarii:

  1. Pai exact asta am gandit cand am vazut titlul, ce sunt astea? Nu auzisem de ele si nu stiam nimic. Multumim, Zina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu plăcere, Mihaela ! Deși sunt biolog, și eu am auzit pentru prima oară de bezoare, acolo, la muzeu. Când am învățat despre ele se numeau chisturi ! ☺

      Ștergere
  2. Fiind un subiect interesant, am mai aflat ceva: unele bezoare nu dau naștere nici unui simptom, dar altele antrenează tulburări digestive și alimentare cronice (dureri abdominale, anorexie, greturi, constipație). Diagnosticul se stabileste azi printr-o radiografie a tubului digestiv sau printr-o fibroscopie. Tratamentul constă, pe de o parte, in eliminarea bezoarului, iar, pe de alta parte, prin acționarea asupra cauzei. Oare câți din purtătorii de piedici scumpe împotriva bolilor, se îmbolnăveau chiar de la acestea?!
    Oricum, e unul din cele mai interesante muzee, mulțumim pentru plimbare. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că ți-am stârnit interesul.
      Câtă credulitate sau neștiință să ai ca să înghiți praf de porcării de-astea ?!

      Zi frumoasă, Mirela ! ☺

      Ștergere
  3. o vai, o vai! :)) Daca nu explcai ce sunt, credeam ca într-adevar sunt cine stie ce obiecte de lux regal! ☺ Interesanta informatie!
    O saptamâna placuta sa ai, Zina draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De arătat, așa arată, dar când te gândești ce sunt în realitate... Bleah !

      Săptămânî bună și ție, Carmen !

      Ștergere
  4. Foarte interesanta si inedita postarea ta,Zina,ce m-a indemnat sa caut pe diverse site-uri, mai mult! Am aflat asfel folosirea bezoarului cu mare incredere,in sec. xvii-xviii,mai ales contra otravurilor, in special arsenic, iar bezoarul gasit in inima caprelor arabe,ar fi vindecat si ciuma ! Cel mai eficient s-ar fi gasit in animalele din estul Indiei.
    Cade in dizgratie in sec.xix,dupa moartea unui print Rus,dar revune in atentie,
    pentru capacitatea sa de a absorbi otravurile ! Bezoarul este pomenit in volumele Harry Potter, dar si de Oscar Wilde-Portretul lui Dorian Gray !
    Hihi,cercetatorii americani au descoperit ca se dizolva cu...Coca-Cola !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aha, dovadă de calitățile... acide ale grozavei băuturi !

      Ștergere
  5. Da, da, si eu tot in volumele lui Harry Potter citisem despre bezoarele astea :) Au un nume exotic dar o provenienta dubioasa. Prefer scheletul soparlei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, da, măcar știi sigur cu ce ai de-a face ! ☺

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !