2016-10-05

CIORBĂ DE GĂINĂ

Rețete culinare pe înțeles.

Rețete cu carne de pasăre.

ciorba-de-gaina-1


Pentru ciorbă se folosesc de la o găină: spatele, aripile, gâtul, pipota, ciocănelele (partea inferioară a picioarelor); 2 morcovi, 1 ceapă mare, 1 rădăcină de pătrunjel, 1 țelină mică, 2 ardei grași, 2 cartofi, 1 ceașcă cu mazăre, 1 cană cu fasole verde, 1 cutie cu roșii sau 3 roșii mari, sare, 1,5 l borș, 1 legatură de leuștean, 250 g tăiței
  • Se oprește o parte din grăsimea dinăuntru a găinii pentru pilaf apoi se pune găina  la fiert în 3 l de apă, cu un praf de sare (firește, după ce este curățată pe dinafară și pe dinăuntru!).
  • Când începe să clocotească, se adună spuma de la suprafață cu o spumieră și se îndepărtează.
  • În timp ce fierbe găina, se toacă ceapa mărunt, se taie cubulețe morcovul, rădăcina de pătrunjel, țelina și cartofii, fasolea verde se taie în bucățele mici, iar ardeiul în pătrățele. Roșiile se decojesc și se dau prin blender. Leușteanul se toacă mărunt.
  • Se lasă să fiarbă două ore (dacă găina este ”de curte”) și se scoate pe o tavă. Se adaugă în zeamă zarzavatul, mai puțin roșiile. 
  • După ce mai fierbe 30 de minute  se scot morcovii și ardeii și se mărunțesc pentru ciorbă 1 morcov și 1 ardei. Celălat morcov și celălalt ardei se păstrează pentru felul doi: pilaf de găină.
  • Se adaugă roșiile, borșul și sare după preferință. După 15 minute se adaugă tăițeii și se lasă conform indicațiilor de pe pachet (8-10 minute).
  • Cât timp fierb zarzavaturile și celelalte, găina se răcește și poate fi porționată. Eu înlătur pielea și curăț carnea de pe oase, pe care o adaug la ciorbă. Pieptul și partea superioară a picioarelor le pun deoparte pentru pilaf.
  • Se ia apoi de pe foc, se adaugă leușteanul tocat și se acoperă cu capacul.

ciorba-de-gaina-2

O bucătărie bună și un vin bun fac Raiul pe Pământ !

19 comentarii:

  1. Miroase minunat!!! Eu pun lamaie la final in loc de bors. Asa am fost obisnuita. Si nici mazare si fasole nu pun. Dar intr-adevar cred ca o sporesc si dau alt gust!
    Multumesc de reteta, draga Zina. E faina! O zi frumoasa iti doresc. Sper ca esti bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag! E o rețetă obișnuită, dar puțină lume mai face ciorbă de găină ”de curte”.
      Sunt bine, mulțumesc! Zi frumoasă și ție, Suzana!

      Ștergere
  2. o ciorbita acrita cu bors...mmm, ce bunatate!
    si daca si gaina e "adevarata", ce-ar mai fi de zis decat, pofta buna! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Arată super... o ciorbă de găină ca la mama acasă după cum arată,mulțumesc Zina!
    Norocul meu că nu sunt pofticioasă!
    O zi minunată îți doresc,Zina!
    Îmbrățișez cu drag și mulțumesc de vizită!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu chiar ca la mama acasă... Eu am pus tăiței cumpărați, fiindcă nu mă pricep să fac tăiței de casă.

      Zi minunată și ție, dragă Elena!

      Ștergere
  4. Apropo de taiteii de casa ... imi aduc aminte de bunica mea care nici moarta nu ar fi pus in oala taitei din comert :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarte buna pentru raceli... si deosebit de gustoasa! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cred ca este foarte buna ciorbita din gaina de gaina,pentru amatorii
    de delicatese din zburatoare !La noi este doar unul (!)si cand va achizitiona pretioasa pasare,vom executa si ciorbita si pilaful,pentru pofticiosi !Pana atunci,ciorbita de salata,cu smantana si papara aferenta,acrita cu bors si mult leustean;un pic de afumatura nu strica !
    Pofta buna si spor la gatit,draga Zina !

    RăspundețiȘtergere
  7. O minunăție! Vorba bunicii mele: o asemenea ciorbă din găină „adevărată” (bine zis!).... „te scoală după boală”! Și făcută cu borș! Mama a trecut de câțiva ani de la borș la zeamă de corcodușe verzi. O bunătate și această variantă de acrit. O să mă țin de dânsa să mă învețe cum face delicioșii tăiței de casă, nelipsiți în ciorbele mamei mele.
    Numai bine vă doresc, doamna Zina! O toamnă frumoasă în continuare! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă îți spune mama rețeta de tăiței, poate o pui pe blog! Aș încerca măcar o dată să fac. Dacă îmi reușesc, precis mai fac și altădată.

      Numai bine, Alex!

      Ștergere
    2. Promit! După ce mai întâi o să încerc singur să văd cum îmi ies delicioșii tăiței. Pe care, de când mă știu, tata îi tăia foarte subțiri.
      O seară frumoasă! :-)

      Ștergere
  8. Nu am facut ciorba de pui niciodata, doar supa. Dar voi incerca! Mi se pare ca ar iesi buna. Nu doar ca nu mananc carne, dar nici nu imi place. Si in anumite ciorbe simt prea tare gustul carnii. Cred ca nu ar fi asa cu ciorba de pui :) Poate fac chiar maine, desi initial ma gandeam sa fac o ciorba de cartofi. Dar mi s-a facut pofta de o ciorba bogata in legume. Multumim de reteta!
    Zile frumoase, draga Zina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu plăcere, Evelyn! Cu mențiunea că aici nu e vorba de ciorbă de pui, ci de găină ”de curte”. Puiul se fierbe mult mai puțin, vreo 45-60 de minute.

      Zile frumoase și ție!

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !