2017-06-09

Stedelijk Museum din Amsterdam

Călătorii.

Impresii de călătorie.

sigla-lui-stedelijk-museum-din-amsterdam

Stedelijk Museum din Amsterdam este cel mai mare muzeu de artă modernă și contemporană din Olanda.
Muzeul se află nu departe de centrul orașului, împreună cu Muzeul Van Gogh, Rijksmuseum și Filarmonica orașului.
amsterdam-filarmonica
Filarmonica

Muzeul Stedelijk este adăpostit în două clădiri. Prima poartă numele arhitectului său, clădirea Weissman și a fost inaugurată în anul 1895. Clădirea nouă datează din anul 2012, poartă numele ”The Bathhouse” și nu a fost prea agreată de marii arhitecți.
amsterdam-stedelijk-museum-cladirea-weissman
Clădirea Weissman

amsterdam-stedelijk-museum-the-bathhouse
The Bathhouse

Muzeul adăpostește picturi ale secolului XX și XXI, dar se laudă și cu lucrări post impresioniste ale lui Cezanne și Van Gogh, de la sfârșitul secolului XIX.

Trebuie să recunosc cinstit că, pe cât de mult am apreciat operele artiștilor citați mai sus, pe atât de rece m-au lăsat celelalte. Priviți și voi!
Iată trei lucrări ale post-impresioniștilor (cred că recunoașteți un Van Gogh în prima pictură)
amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-1

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-2

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-3

Și iată câteva lucrări moderne și contemporane. Întâi două care mi-au plăcut. Apoi...

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-4

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-5

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-6

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-7

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-8

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-9


amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-10

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-11

amsterdam-stedelijk-museum-opere-de-arta-12


Închei cu precizarea următoare: nu sunt critic de artă și nu am studii în domeniul artei. Ca atare, apreciez o operă de artă fără a spune că este frumoasă ori urâtă, fiindcă aceste noțiuni sunt relative. Care este atunci criteriul meu de apreciere? Ca și al majorității oamenilor: apreciez ceea ce îmi produce emoții plăcute, ceea ce mă încântă. Ei bine, aceste opere moderne mi-au trezit curiozitatea dar nu m-au încântat!
Va urma

*


Articolul va fi înscris în seria ”Reflexii” de la SoriN.
Ai putea să mai vezi:

19 comentarii:

  1. La urma urmei, o pictură, un tablou îți place sau nu...Am renunțat de mult să mă gîndesc dacă am sau nu căderea de a aprecia opere de artă, însă îți mulțumesc mult pentru că ni le-ai arătat și nouă. O zi faină, Zina,

    RăspundețiȘtergere
  2. Votul meu merge, categoric, către Cezanne și Van Gogh! Firește că ceva trebuie încercat, noul se experimentează, se probează, așa cum a făcut-o și Picasso la vremea sa, ajungând să fie considerat cel mai mare artist al sec XX, dar nu orice fel de nou. Lumea e plină de artiști care au impresia că nu se pot face înțeleși, fiind, de fapt, lipsiți de substanță. Mie nici arta naivă nu-mi place, iar din ilustrația de carte aleg lucrul bine făcut, cu profesionalism și destinat copiilor, care să-i încânte și din care să învețe exact acest lucru important: să aprecieze lucrul de calitate, făcut pe înțeles, nu fușărit și de neînțeles. A face artă exclusiv pentru alți artiști înseamnă a disprețui omul care te prețuiește. Înseamnă a nu te vinde. Ori dacă arta ta nu se vinde, ești amator, e dovedit că profesioniștii trăiesc din arta lor (se exclude genialul van Gogh care știm că era bolnav, dar mai știm și că o lucrare de-a lui a ajuns să valoreze mai mult decât a oricărui alt pictor).
    Olanda e țara marilor artiști plastici! De la Bosch, Vermeer, Hals, Rembrandt, până la van Gogh și Piet Mondrian, sunt familii întregi de genii care au contribuit din plin la dezvoltarea picturii și graficii. Clădirile muzeelor din fotografii sunt frumoase, îmi plac cele ale muzeelor clasice, dar mai ales Filarmonica. O zi minunată îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine zis, dragă Mirela, ”nu orice fel de nou”! Totuși, bănuiesc că or fi apreciate de cineva și acele noutăți, de vreme ce sunt expuse. Ori criticii sunt pe măsura ”operelor”...

      Zi minunată și ție!

      Ștergere
    2. Si eu zic ca cineva le-o aprecia, desi noi toti de aici iubim impresionistii si arta care ne transmite o emotie. Lucrarea situata inainte de cea cu pardesiul alb...m-am tot uitat si am vrut sa simt ceva...pauza totala

      Ștergere
  3. Tablourile ultime de care vorbeai nu pareau sa aiba oricum titlu dat de autor, sau poate erau in pliantele de prezentare. Si totusi se gasesc intr-un mare muzeu. Oricum, recunosc ca in forul meu interior spun simplu ca imi place daca simt ca exprima ceva ce ar rezona cu mine sau cu starile mele de spirit. Si mai am un mic criteriu. Ma gandesc cum ar fi sa-l vad zi de zi pe un perete in casa. Daca raspunsul este nu, tabloul il trec in zona "interesant"! :)
    Multumesc de vizita, Zina draga! Un weekend excelent iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, exact, uitasem de asta. Un criteriu important: mi-ar plăcea să îl am zi de zi înaintea ochilor?

      Weekend excelent și ție, Suzana!

      Ștergere
  4. Asa cum deja stii, Olanda este o tara a extremelor... Deci nu ar trebui sa te mai mire arta moderna. Vorba zicalei, "nu-I frumos ce-ti place tie, e frumos ce-mi place mie" iar aici sunt destul de multi oameni cu gusturi "dubioase" fata degustul tau! Imi pare rau ca nu pot citi cine sunt artistii ... eram curioasa!
    Sa ai un weekend excelent îti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu zic că ar fi dubioase, dar sigur sunt diferite. Eh, în fond, nu e nicio nenorocire!

      Weekend excelent și ție!

      Ștergere
  5. Multumesc pentru incursiune, Zina Doamna! Mi-ar placea sa-l vizitez, intr-o buna zi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag, Lăcrămioară! Să mai vii, vor fi în fiecare vineri timp de 5-6 săptămâni.

      Ștergere
  6. Felicitări pentru vizita la un asemenea muzeu. Sunt sigur că au fost multe de admirat, alături de multe ciudățenii cu titlu de artă modernă. Sunt de acord cu punctul dvs de vedere, că ceea ce îmi produce o emoție, este și ceea ce îmi place și apreciez. În felul meu, de amator. Mi-a plăcut mult și comentariul Mirelei, foarte consistent, ca al unui profesionist în domeniu.
    Aștept să ne mai povestiți și altele, dintr-această plimbare faină!
    Week-end frumos! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Voi mai povesti, Alex, mai am multe de spus și de arătat.

      Weekend frumos și ție!

      Ștergere
  7. Draga Zina,apreciez faptul ca ai inceput cu aceste doua cladiri,ce gazduiesc opere adevarate,
    dar si abominabile intruziuni in artistic,sau frumos !Desigur,cladirea lui Weissman e foarte
    potrivita pentru a expune arta;parerea mea.Cealalta,parca turtita,nu era construita,cand am fost acolo;poate gazdui si un mall !
    Un pictor genial,de acum cateva secole(ramas si azi genial)spunea despre criticii de arta
    ca sunt "niste creatori ratati,pentru ca nu pot crea nimic,decat vorbe !"
    Cred ca daca lucrarea de arta ii spune ceva sufletului tau,a-i dori-o acasa,te bucura,iti
    trezeste bucurie,iubire,atunci va dainui,ani,secole,milenii...Celelalte sunt experimente
    nereusite,ca sa nu jignesc pe nimeni !
    Duminica minunata !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aș spune că este cazul tuturor criticilor, indiferent de domeniul de activitate! ☺

      Duminică minunată și vouă, dragă Natalia!

      Ștergere
  8. fotografiile sunt minunate ! admir clădirile, adevărate opere de artă ! în privinţa picturilor, rămân tradiţionalistă: admir munca, efortul, talentul şi nu speculaţia unei emoţii de moment ! dar pe cine interesează părerea mea ?! lumea actuală admiră altceva, s-au schimbat crietriile !
    pupic !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E mai ușor să obții efecte de moment, dar cine va mai da doi bani pe ei peste o sută-două de ani?... Van Gogh, Rembrandt (ca să mă refer doar la doi titani olandezi ai picturii) vor fi admirați și atunci.

      Numai bine!

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !