2018-06-08

Teatrele londoneze


Dacă am scris despre podurile din Londra, nu puteam să trec peste o altă mare atracţie a acestui oraş, teatrele londoneze. Aşa că vă invit la un periplu prin aceste minunate temple ale muzelor Talia şi Melpomena, unele fiind capodopere de arhitectura.
(Nu uitaţi să daţi click pe poze pentru a le mări şi nu pierdeţi surpriza de la sfârşit !)
În Londra se găsesc peste 30 de teatre, majoritatea concentrate în West End. E firesc, căci în această zonă sunt cartiere rezidenţiale de lux, în care stă majoritatea iubitorilor de artă dramatică, Notting Hill, Kensington, Chelsea, parcul Richmond. Tot aici se află stadionul Twickenham, în Withe City se află sediul central al BBC şi mai departe spre vest, aeroportul Heathrow.
Cele mai multe dintre teatrele londoneze sunt comerciale. Aici se pun în scenă musicaluri şi alte piese populare. Necomerciale sunt National Theatre, The Globe, Old Vic şi Young Vic.
Teatrul The Globe
Teatrul The Globe. Scena
Teatrul The Globe. Regele Lear
William Shakespeare (1564 – 1616) este singurul autor cu piesele traduse în toate limbile vorbite şi cel mai jucat autor de teatru din lume. Compania de teatru a lui Shakespeare şi-a construit în 1599 teatrul propriu, The Globe.
În 1613, teatrul a fost distrus de foc. Reconstruit în acelaşi loc în 1614, al doilea Globe a fost închis în 1642. După 355 de ani, aproape pe acelaşi loc, s-a construit actualul Globe, copie fidelă a primului teatru cu acest nume, având aceeași arhitectura, dar alt arhitect, firește ! Aici se joacă  mai ales piesele lui Shakespeare: tragedii, comedii, tragicomedii.


Teatrul National Londra

Teatrul National Londra. Noaptea

Teatrul National Londra. O sala
Clădirea lui Royal National Theatre din Londra datează din anul 1976. Teatru cu arhitectura modernă, aici se joacă un repertoriu variat – Shakespeare şi piese de teatru clasice din diverse ţări, precum şi piese noi de dramaturgi contemporani.
Royal Coburg Theatre...

...azi Teatrul Old Vic

Spectacol la Young Vic
Old Vic Theatre a fost fondat în 1818, cînd a primit denumirea de Royal Coburg Theatre. Aici a jucat legendarul actor Edmund Kean în şase piese ale lui Shakespeare, şase nopţi la rând. Publicul acestui teatru s-a bucurat şi de prezenţa altor actori celebri, ca Laurence Olivier, John Gieguld. In 2003 actorul american Kevin Spacey a primit, pentru câţiva ani, direcţia artistică a teatrului.
Young Vic Theater şi-a primit denumirea datorită apropierii de Old Vic Theater. A fost fondat în 1946, pentru publicul tânăr, pentru artiştii şi autorii tineri. Clădirea actuală datează din 1970. Pe scena teatrului au jucat Vanessa Redgrave, Helen Mirren, Judi Dench, Timothy Dalton, Clive Owen şi Jude Law.
*
Iată însă, de la teatrul Prince of Wales,  o frumoasă mostră de spectacol „comercial”, faimosul  „Mamma mia” scris de Catherine Johnson pe baza melodiilor trupei ABBA. Spectacolul a cunoscut o adaptare de cinema, în care au jucat Merryl Streep, Colin Firth, Pierce Brosnan şi alţi actori cunoscuţi.
 


12 comentarii:

  1. Filmul „Mamma mia” din opinia mea a fost o tragi-comedie!
    Te dureau urechile la cat de fals cantau toate vedetele ...OMG! :))
    Nu am fost la teatru in Londra asa ca multumesc de informatii! Weekend placut! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie mi-a placut! Nu știu cum a fost pentru urechi, dar pentru ochi sigur a fost o desfătare.

      Weekend plăcut și ție, dragă Ella!

      Ștergere
  2. OOOOH!! Din pacate noi nu am vizitat niciun teatru in acea excursie cu "scoala". Dar am citit la vremea respectiva despre The Globe si credca l-am vauzt prin filme [ daca era chiar el si nu doar o "replica" de studio ].
    Teatrul Old Vic mi-a adus aminte de o poza cu vechiul teatru din Pitesti, mai micut si modest ca dimensniu, dar construit cam in acelasi stil ;).
    Acum evident ca nu mai arata asa. Intre timp a suferit doua modificari (despre care am citit eu - ilustrate cu poze).

    Pupici :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu le-am vazut ”cu ochii mei”, dar nu putem să le vedem chiar pe toate, nu? ☺

      Ștergere
  3. Wow!Foarte interesant subiect,despre care am citit,am vazut poze,dar nu le-am vazut niciodata!Multumesc pentru imagini si
    povestioare;o prietena din copilarie a stat la Londra,doi ani
    si a vazut multe si mi-a povestit(!):teatrul Soho,prezinta
    piese noi,de amestec intre comedie si cabaret ca si teatru
    Almeida,din nordul Londrei;teatrul Shaftesbury,cladire veche foarte frumoasa,si-a schimbat numele in 1914,in New
    Princes,de opereta;Palace Theatre,vechi,din 1832,cu un superb fronton,redenumit RoyalStandard Music Hall,demolat
    si reconstruit,cea mai confortabila sala de divertisment;
    iar la renumitul Globe,reconstruit,inaugurat in 1997,sub
    numele Seakespeare,prima cladire acoperita cu stuf permisa
    in Londra! Multumesc mult pentru filmulet-superb,draga Zina !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc și eu pentru completări, interesante, ca de obicei!

      Weekend frumos, dragă Natalia!

      Ștergere
  4. O lunga istorie "in teatru" are Londra. Am scris, candva, despre prima actrita profesionista pe scena teatrului britanic si atunci am aflat cate ceva despre istoria teatrelor din Marea Britanie, si despre "Teatrul de pe strada Vere" (sau Teatrul Regal - si numit in mai multe feluri de-a lungul timpului) si ma gandeam ca in RO, prima cladire cu destinatie "teatru" a fost ridicata prin 1817 - dupa mai bine de 200 de ani de la primul aflat in U.K. (si in multe alte parti, poate) - o fi si acesta un motiv pentru care unii sunt (sau par) mai... evoluati decat foarte multi români. :( Au "gustat" arta cu sute si sute de ani in urma. :)
    Multumesc pentru informatii, Zina draga!
    Iti doresc sa ai o seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de acord cu ideea asta. Contactul cu științele și artele șlefuiește personalitatea umană fie că vrea, fie că nu! De asta sunt împinse popoarele spre sub-/in-cultură...

      Săptămână excelentă, dragă Diana!

      Ștergere
    2. Ce să mai spunem despre vechii greci, care aveau teatre încă dinainte de Hristos! De-asta au fost în stare să făurească o cultură strălucită!

      Ștergere
    3. Așa este, și de asta! ☺

      Ștergere
  5. Excelent acest periplu al teatrelor londoneze. O metropolă în care oamenii au știut să prețuiască cultura. Iar un popor care prețuiește cultura, are o altă evoluție spirituală prin istorie. Iar când mai dai lumii și un geniu precum Shakespeare... ce să mai zicem?
    Toate cele bune, doamna Zina! :-)

    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !