2014-04-08

Prânzul

Bucătărie literară

pranzul-sparanghel
Prânzul. Sparanghel

În schița Prânzul, W.Somerset Maugham își reamintește cu umor senzațiile trăite când, la Paris, a invitat o doamnă la restaurant, având banii cam numărați. Speranțele sale ca doamna să nu aibă poftă de mâncare au fost spulberate. Prânzul ei a fost fabulos, iar buzunarul lui a fost pus la grea încercare. Finalul, însă, ne arată și cum a fost răzbunat !



Prânzul
... - Eu la pranz nu mananc niciodata nimic.
- Ei, cum puteti spune una ca asta ? am raspuns eu plin de generozitate.
- Nu mananc niciodata mai mult de un singur fel. Dupa parerea mea, in ziua de azi oamenii se indoapa din cale-afara. Poate putin peste. Nu stiu daca or fi avand somon.
De fapt era prea devreme, nu venise inca sezonul somonului, asa ca nu figura pe lista de bucate, dar l-am intrebat totusi pe chelner daca au sau nu somon. Da, tocmai le sosise un somon de toata frumusetea, cel dintai pe care-l primeau in anul acela. Prin urmare, am comandat ce poftise invitata mea. Chelnerul a mai intrebat-o daca nu doreste sa ia ceva pana se prepara pestele.
- Nu, a raspuns doamna, niciodata nu mananc decat un singur fel. Doar daca ai putine icre negre. Pentru mine icrele negre nici nu conteaza.
Mie mi-a cam sarit inima. Stiam foarte bine ca nu-mi pot ingadui sa consum icre negre, dar nu prea imi venea la indemana sa i-o spun. In orice caz, i-am cerut chelnerului sa aduca icre negre. Pentru mine am ales cel mai ieftin fel de pe lista, adica un cotlet de berbec.
- Nu cred ca e intelept din partea dumitale sa mananci carne, mi-a spus doamna. Nu pricep cum te mai poti gandi sa lucrezi dupa ce mananci lucruri atat de grele cum sunt cotletele. Eu ma feresc intotdeauna sa-mi incarc stomacul.
Pe urma s-a pus problema bauturii.
- La pranz nu beau niciodata nimic, a spus doamna.
- Nici eu, m-am grabit sa declar numaidecat.
- In afara de vin alb, urma doamna ca si cand n-as fi rostit nici o vorba. Vinurile astea albe frantuzesti sunt asa de usoare... Sunt minunate pentru digestie.
- Ce-ati prefera ? am intrebat eu ca un amfitrion inca atent, dar nu chiar entuziasmat.
Mi-a oferit o stralucitoare si prietenoasa strafulgerare a dintilor ei albi.
- Doctorul nu-mi permite sa beau decat sampanie.
Si, dupa ce a mai inghitit un costisitor sparanghel, inghetata, cafea si o piersica uriasa, doamna s-a oprit. Pranzul a costat toti banii de intretinere pentru luna aceea ai tanarului. Autorul incheie astfel:
...Nu ma socotiti un om ranchiunos, dar pot fi iertat daca privesc rezultatele cu oarecare multumire. Doamna cantareste astazi o suta si treizeci de kilograme !
~~~~~~~~
Sursa foto

Ai putea să vezi și:

2 comentarii:

  1. Toate ca toate, dar sampania a pus capac pranzului :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hihi ! Păi dacă i-a recomandat doctorul ! Nu putea să treacă peste cuvântul lui, nu ?! :D

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !