2015-02-26

Portret de femeie cu oglindă de Ilia Mașkov

Reflexii

portret-de-femeie-cu-oglinda-ilia-maskov-1918
Portret de femeie cu oglindă, de Ilia Mașkov, 1918
Ilia Ivanovici Mașkov, pictor rus (1881-1944), s-a născut ca fiu al unor mici negustori în satul căzăcesc Mihailovskaia-pe-Don, nu departe de actualul oraș Volgograd, fost Stalingrad, fost Țarițân.
De mic a dovedit înclinații pentru desen, dar la vârsta de unsprezece ani a trebuit să muncească, întâi la un vânzător de fructe, ca băiat de prăvălie, apoi la proprietarul mai multor magazine și fabrici din Borisoglebsk - Tambov. În această perioadă a copiat icoane, reproduceri de pictură, gravuri populare și a făcut afișe comerciale.
Mai târziu, soarta i s-a schimbat și a intrat la școala de pictură, sculptură și arhitectură din Moscova , unde a studiat sub îndrumarea unor mari artiști ca Valentin Serov, Konstantin Korovin și Apollinary Vasnețov. Firea lui rebelă a dus însă la exmatricularea lui din școală.
În anii tinereții, Ilia Mașkov a călătorit mult și a vizitat o serie de țări din Europa de Vest: Franța, Germania, Austria, Anglia, Spania, precum și Turcia și Egipt.
El s-a alăturat artiștilor foviști ruși.  "Ne-am dorit ca picturile noastre să fie puternice, saturate de culori abundente" – a spus Mașkov despre fovism și arta foviștilor. Mai târziu s-a alăturat mișcării artistice Lumea artei, ce a prezentat multe afinități cu Art Nouveau.
Mașkov a preferat culorile dense, puternice și a fost pasionat de hiperbolă, exagerare și gigantism. El a pictat în special scene din viață, dar și peisaje și portrete.
Am mai avut plăcerea de a vă prezenta un tablou de acest pictor:
Doamna în albastru, 1927
Clic pe fotografii pentru mărire !

*

Această postare va fi înscrisă în serialul ”Reflexii în oglindă” de la SoriN.
Din categoria ”Reflexii”, ai putea să mai vezi:

24 de comentarii:

  1. Prima parca ar fi Carmen de Bizet! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, imi aduc aminte de portretul Doamnei in albastru,cuminte,desi are ceva contreste;un realism placut ! Acum e altceva ,se simt urme de realism, dar si cubism,postimpresionism si fovism.
    Cinstita fiind, preferintele mele se indreapta catre peisaje, care te duc cu gandul la pictorii pe care i-a admirat:Cezanne,Van Gogh,Picasso,Vlaming....
    Interesant acel nimb albastrui in jurul capului !

    RăspundețiȘtergere
  3. Stii cum vad eu chipul ei?! Pregatita, cu spuma, pentru barbierit... :) Asa pare in jurul gurii! :)
    E interesant primul tablou. Al doilea e chiar fain. :)
    Ziua minunata sa iti fie!

    RăspundețiȘtergere
  4. Femeia din pictura de astazi imi da impresia de spaniola. De ce oare? Daca e sa am preferinte, o prefer pe doamna in albastru, poate pentru ca as vrea sa am distinctia ei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Interesant ! Și Cristi Milla a văzut-o ca pe Carmen a lui Bizet...
      Într-adevăr, doamna în albastru are o distincție admirabilă. Și eu aș alege-o tot pe ea.

      Ștergere
  5. Foarte interesantă alegerea! De data asta un reprezentant al picturii ruse. Şi încă un rus din oraşul lui.... Stalin!
    Frumos portret.
    Vă doresc numai bine, doamna Zina! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alex, e un pictor, și încă unul bun. Nu-mi pasă din ce țară și din ce oraș este.

      Numai bine !

      Ștergere
    2. Asta e foarte adevărat. Prezenţa istorică a unor tirani, nu trebuie să influenţeze părerea sau aprecierea ce se cuvine unor oameni din anumite locuri din lumea asta.
      Weekend frumos, doamna Zina! :-)

      Ștergere
    3. Exact, nu trebuie să aruncăm și copilașul odată cu apa din copaie ! ☺

      Weekend plăcut și ție, Alex !

      Ștergere
  6. in ambele tablouri am observat si mi-a placut acea moliciune a mainilor...daca in primul mana pare abandonata, odihnindu-se, in cel de-al doilea, mainile sunt adunate cuminti, linistite, in poala...
    amandoua femeile sunt frumoase, prima de o frumusete robusta, cea de a doua, cuminte si eleganta...
    mi-au placut culorile tari mai ales albastrul violet din cea de a adoua pictura :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O relaxare chiar ciudată a mâinilor în primul tablou. Poate niște mâini muncite, obosite...

      Ștergere
  7. Imi place stilul sau, are o inclinatie spre culori puternice, iar mie imi plac culorile tari.Un week-end frumos!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fără îndoială, culorile tari nu se lasă nebăgate în seamă ! ☺

      Weekend frumos și ție, Ella !

      Ștergere
  8. Chiar pare spaniolă, are pantofi și ciorapi tipici. Dar are și barbă, cred! Pictorul are o preferință clară pentru poziția modelului așezat cu fața spre noi, doar spatele oglindindu-i-se. Culorile sunt frumoase, albastrul e foarte bine integrat. Pandora are dreptate, foarte moi și relaxate mâinile.
    Weekend cu bucurii! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei, doamne ! Biata femeie, acum i-ați pus și barbă ! :))) O fi vreo reflexie a luminii...

      Weekend frumos, Mirela !

      Ștergere
    2. Eu și cu Diana am comis-o! Adevărul este că o reflexie luminoasă nu putea fi atât de albă peste tot. Poate are vreo conotație ascunsă, sau pur și simplu s-a degradat adevărata nuanță folosită.
      Dar asta nu reduce cu nimic valoarea picturii, dimpotrivă, te pune pe gânduri și asta contează. E o lucrare reușită și perfect integrată la temă. :)

      Ștergere
    3. Da, da, ai zis o vorbă mare, Mirela. Tocmai amănuntele care te pun pe gânduri te rețin mai mult lângă o pictură. Acum mi-a mai venit un gând: culoarea cea albă o avea vreo legătura cu aura aceea violet din jurul capului ?...

      Ștergere
  9. multumim ca ne-ai incantat!

    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !