Reflexii
Portret de femeie cu oglindă, de Ilia Mașkov, 1918 |
Ilia Ivanovici Mașkov, pictor rus (1881-1944), s-a născut ca fiu al unor mici negustori în satul căzăcesc Mihailovskaia-pe-Don, nu departe de actualul oraș Volgograd, fost Stalingrad, fost Țarițân.
De mic a dovedit înclinații pentru desen, dar la vârsta de unsprezece ani a trebuit să muncească, întâi la un vânzător de fructe, ca băiat de prăvălie, apoi la proprietarul mai multor magazine și fabrici din Borisoglebsk - Tambov. În această perioadă a copiat icoane, reproduceri de pictură, gravuri populare și a făcut afișe comerciale.
De mic a dovedit înclinații pentru desen, dar la vârsta de unsprezece ani a trebuit să muncească, întâi la un vânzător de fructe, ca băiat de prăvălie, apoi la proprietarul mai multor magazine și fabrici din Borisoglebsk - Tambov. În această perioadă a copiat icoane, reproduceri de pictură, gravuri populare și a făcut afișe comerciale.
Mai târziu, soarta i s-a schimbat și a intrat la școala de pictură, sculptură și arhitectură din Moscova , unde a studiat sub îndrumarea unor mari artiști ca Valentin Serov, Konstantin Korovin și Apollinary Vasnețov. Firea lui rebelă a dus însă la exmatricularea lui din școală.
În anii tinereții, Ilia Mașkov a călătorit mult și a vizitat o serie de țări din Europa de Vest: Franța, Germania, Austria, Anglia, Spania, precum și Turcia și Egipt.
El s-a alăturat artiștilor foviști ruși. "Ne-am dorit ca picturile noastre să fie puternice, saturate de culori abundente" – a spus Mașkov despre fovism și arta foviștilor. Mai târziu s-a alăturat mișcării artistice Lumea artei, ce a prezentat multe afinități cu Art Nouveau.
Mașkov a preferat culorile dense, puternice și a fost pasionat de hiperbolă, exagerare și gigantism. El a pictat în special scene din viață, dar și peisaje și portrete.
Am mai avut plăcerea de a vă prezenta un tablou de acest pictor:
Doamna în albastru, 1927 |
Clic pe fotografii pentru mărire ! |
*
Această postare va fi înscrisă în serialul ”Reflexii în oglindă” de la SoriN.
Din categoria ”Reflexii”, ai putea să mai vezi:
- Fată în albastru aranjând florile de Frederick Carl Frieseke
- Fată în fața oglinzii de Pablo Picasso
- Femeie nudă tolănită în fața oglinzii de Ernst Ludwig Kirchner
Prima parca ar fi Carmen de Bizet! :)
RăspundețiȘtergereIa uite la ce te-a dus gândul ! :))
ȘtergereDa, imi aduc aminte de portretul Doamnei in albastru,cuminte,desi are ceva contreste;un realism placut ! Acum e altceva ,se simt urme de realism, dar si cubism,postimpresionism si fovism.
RăspundețiȘtergereCinstita fiind, preferintele mele se indreapta catre peisaje, care te duc cu gandul la pictorii pe care i-a admirat:Cezanne,Van Gogh,Picasso,Vlaming....
Interesant acel nimb albastrui in jurul capului !
Să-i fi reprezentat aura ?...
ȘtergereStii cum vad eu chipul ei?! Pregatita, cu spuma, pentru barbierit... :) Asa pare in jurul gurii! :)
RăspundețiȘtergereE interesant primul tablou. Al doilea e chiar fain. :)
Ziua minunata sa iti fie!
:)) Ce imaginație ai !
ȘtergereZi minunată și ție, Diana ! ☺
Femeia din pictura de astazi imi da impresia de spaniola. De ce oare? Daca e sa am preferinte, o prefer pe doamna in albastru, poate pentru ca as vrea sa am distinctia ei.
RăspundețiȘtergereInteresant ! Și Cristi Milla a văzut-o ca pe Carmen a lui Bizet...
ȘtergereÎntr-adevăr, doamna în albastru are o distincție admirabilă. Și eu aș alege-o tot pe ea.
Foarte interesantă alegerea! De data asta un reprezentant al picturii ruse. Şi încă un rus din oraşul lui.... Stalin!
RăspundețiȘtergereFrumos portret.
Vă doresc numai bine, doamna Zina! :-)
Alex, e un pictor, și încă unul bun. Nu-mi pasă din ce țară și din ce oraș este.
ȘtergereNumai bine !
Asta e foarte adevărat. Prezenţa istorică a unor tirani, nu trebuie să influenţeze părerea sau aprecierea ce se cuvine unor oameni din anumite locuri din lumea asta.
ȘtergereWeekend frumos, doamna Zina! :-)
Exact, nu trebuie să aruncăm și copilașul odată cu apa din copaie ! ☺
ȘtergereWeekend plăcut și ție, Alex !
in ambele tablouri am observat si mi-a placut acea moliciune a mainilor...daca in primul mana pare abandonata, odihnindu-se, in cel de-al doilea, mainile sunt adunate cuminti, linistite, in poala...
RăspundețiȘtergereamandoua femeile sunt frumoase, prima de o frumusete robusta, cea de a doua, cuminte si eleganta...
mi-au placut culorile tari mai ales albastrul violet din cea de a adoua pictura :)
O relaxare chiar ciudată a mâinilor în primul tablou. Poate niște mâini muncite, obosite...
ȘtergereImi place stilul sau, are o inclinatie spre culori puternice, iar mie imi plac culorile tari.Un week-end frumos!
RăspundețiȘtergereFără îndoială, culorile tari nu se lasă nebăgate în seamă ! ☺
ȘtergereWeekend frumos și ție, Ella !
Chiar pare spaniolă, are pantofi și ciorapi tipici. Dar are și barbă, cred! Pictorul are o preferință clară pentru poziția modelului așezat cu fața spre noi, doar spatele oglindindu-i-se. Culorile sunt frumoase, albastrul e foarte bine integrat. Pandora are dreptate, foarte moi și relaxate mâinile.
RăspundețiȘtergereWeekend cu bucurii! :)
Ei, doamne ! Biata femeie, acum i-ați pus și barbă ! :))) O fi vreo reflexie a luminii...
ȘtergereWeekend frumos, Mirela !
Eu și cu Diana am comis-o! Adevărul este că o reflexie luminoasă nu putea fi atât de albă peste tot. Poate are vreo conotație ascunsă, sau pur și simplu s-a degradat adevărata nuanță folosită.
ȘtergereDar asta nu reduce cu nimic valoarea picturii, dimpotrivă, te pune pe gânduri și asta contează. E o lucrare reușită și perfect integrată la temă. :)
Da, da, ai zis o vorbă mare, Mirela. Tocmai amănuntele care te pun pe gânduri te rețin mai mult lângă o pictură. Acum mi-a mai venit un gând: culoarea cea albă o avea vreo legătura cu aura aceea violet din jurul capului ?...
Ștergeremultumim ca ne-ai incantat!
RăspundețiȘtergereCu mare drag, Coco !
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
Ștergere